The weather

Shenzhen Weer
Alltop, all the top stories

Start In China blog

In Nederland

maandag, 22 augustus 2011

We zijn vrijdagavond na een lange vlucht geland op Schiphol. Vlucht ging veel beter dan ik had verwacht, deels te danken aan de goede zitplaatsen die we van KLM kregen. Woutertje kon nog een paar keer in een bassinet (zo´n klein baby bedje) slapen en huilde maar een paar keer. Zaterdag zat hij gelijk redelijk in het ritme en zondag zijn we bij opa langsgeweest. We hebben lekker weer en Woutertje is heel druk bezig alles te onderzoeken en vindt het heerlijk hier. Hij gaat opeens ook beter bewegen en misschien kruipt hij wel voordat we teruggaan naar China!

Inpakken en wegwezen

donderdag, 18 augustus 2011

Over een paar uur vertrekken we. Eerst nog de laatste spullen inpakken en dan eten bij m’n schoonouders (die nu op Woutertje passen). Vervolgens taxi naar de busterminal vanwaar we hopelijk zo rond 3 uur vanmiddag richting Guangzhou vertrekken. In Guangzhou worden we van het vliegveld opgehaald door het hotel en dan slapen we vanavond in Guangzhou. Morgenochtend om 07:50 nemen we dan vlucht KL 4451 van Guangzhou naar Xiamen. We komen daar om 08:55 aan en om 12:10 nemen we dan de rechtstreekse vlucht KL 0884 naar Amsterdam. Het vliegtuig zit waarschijnlijk niet vol (dat zei de KLM helpdesk ook), dus hopen dat we een beetje goed zitten. We hebben stoelen op rij 40 gereserveerd; dat zou het beste zijn in een Boeing 777-200. We komen in Amsterdam aan om 18:30 en dan komen m’n vader en ome Freek ons ophalen. Lange dag morgen dus!

KLM vlucht “do it yourself”

zondag, 14 augustus 2011

De vorige keer dat we in Nederland waren was ons vliegtuig overvol geboekt en hadden we de grootst mogelijke moeite om weer terug te vliegen naar Hong Kong. Dit keer wilden we dus de problemen vermijden door vroegtijdig online in te checken voor onze vlucht Guangzhou-Xiamen-Amsterdam. Volgens de telefonische helpdesk van KLM kunnen we echter niet online inchecken omdat we met een baby reizen. We kunnen ook niet online inchecken voor de vlucht van Guangzhou naar Xiamen. Ze zeiden zelfs dat we de koffers moesten ophalen in Xiamen en dan weer naar de check-in balie van KLM om weer in te checken. Waarom kan onze baggage niet gewoon worden afgehandeld door KLM? We hebben immers een KLM ticket van Guangzhou naar Amsterdam gekocht en het feit dat ze niet zelf het eerste deel van de vlucht uitvoeren, zou voor ons transparant moeten zijn. Je verwacht toch niet dat je zelf je baggage moet overhevelen en opnieuw moet inchecken? Dat is gedacht vanuit het perspectief van de vliegtuigmaatschappij en niet klantgericht.

ps. Ik ga het natuurlijk wel proberen met inchecken 30 uur van te voren; misschien is het computer-systeem niet op de hoogte van de inchecken-met-baby regel :)

woutertje inpakken
We zijn alvast begonnen met inpakken. Woutertje moeten we natuurlijk niet vergeten :)

Gymnastiek kijken

zaterdag, 13 augustus 2011

We zitten nu in Bao’an stadium te kijken naar vrouwen gymnastiek. Met stoelen beetje zooitje maar we zitten heel goed. Laatste groep vanavond China, Rusland, Japan en Oekraïne!

Shenzhen Universiade geopend

vrijdag, 12 augustus 2011

We hebben net naar de opening van de Shenzhen Universiade gekeken. Leuk om te zien hoe mooi het stadium is geworden, nadat wij er anderhalf jaar geleden met de bouw nog bij waren. Opvallend was hoe klein de Nedelandse delegatie was. Blijkbaar leeft de Universiade in Nederland helemaal niet? We hebben toch genoeg goede sporters, waarom blijven die allemaal thuis?

dutch delegation universiade shenzhen
Nederland

dutch delegation universiade shenzhen2
Klein groepje

Mooi uitzicht vanaf mijn nieuwe werkplek

dinsdag, 9 augustus 2011

Het nieuwe Tencent gebouw (waar we in 2008 zijn ingetrokken) is alweer veel te klein geworden. Het is daarom bijna een jaarlijks ritueel dat we moeten verplaatsen. Dit keer ben ik er echter dik op vooruit gegaan: een aparte kamer met een groot bureau en heerlijk rustig. Erg fijn na jaren in een cubicle te hebben gewerkt, maar ik maak me geen illusies, het zal wel weer tijdelijk zijn. Ik geniet ervan zolang als het duurt :)

kantoor_1
Heerlijk groot bureau in aparte kamer (gedeeld met mn baas, die een klein bureautje heeft :) )
kantoor_2
Ben net aan het eten, lunch opgewarmd in de magnetron
Ik heb twee pc’s met twee beeldschermen op de linker PC en een op de rechter. Ingelogd op de Linux development server aan de linkerkant, code in het midden en aan de rechterkant internet

uitzicht
En het uitzicht

Eten in z’n eigen stoeltje

maandag, 8 augustus 2011

Eergisteren hebben we Woutertje voor het eerst in z’n eigen stoeltje gezet en toen pap gegeven. Hij vond het geloof ik wel leuk!

woutertje_stoel_eten_1

woutertje_stoel_eten_4
Lachen

woutertje_stoel_eten_5
En van achteren op de foto

woutertje_stoel_eten_6
Ontdeugend!

Zes maanden: bijna 10kg

zaterdag, 6 augustus 2011

Vandaag is Xiaoxiong naar het ziekenhuis gegaan voor een gezondheidscontrole. Het leek mij niet helemaal nodig, maar het schijnt de gewoonte te zijn om dat op eigen initiatief te doen. Ze belde net de eerste resultaten door: hij is nu 9.98 kg zwaar en 73.2 cm lang. Geen wonder dus dat we hem zo zwaar vinden, al bijna 10 kg! Volgens de dokter was het gewicht echter normaal, dus dat is fijn om te horen. Ik was bang dat hij te zwaar zou zijn. Z’n beentjes en buikje zijn aardig dik namelijk.

Een paar foto’s van vorige week vrijdag. De ouders van Xiaoxiong en Woutertje kwamen ’s middags op bezoek bij Tencent voor de familiedag:

Wouter_tencent_1
Even water drinken

Wouter_tencent_2
Populair bij de organiserende dames van Tencent

Wouter_tencent_3
Melk drinken in de lobby bij Tencent

Over twee weken gaan we naar Nederland en ik hoef nu nog maar 4 daagjes te werken, dus dat schiet al lekker op. Heb er veel zin in, maar zie wel een beetje op tegen de lange vliegreis naar Nederland en de busreis naar Guangzhou. Kleine kinderen hebben bovendien geen idee dat ze in een andere tijdzone verblijven, dus ik ben ook wel benieuwd wanneer hij gaat slapen in Nederland (en vooral wanneer hij wakker wordt!).

Politie en leger bewaken stadiums

woensdag, 3 augustus 2011

De stadiums van de universiade worden sinds deze week bewaakt door agenten en zelfs het leger. Dat komt nog bovenop de vrijwilligers die altijd al aanwezig waren en de normale bewakers. Ik zou het als organisatie toch met wat minder politie en zeker minder leger proberen te doen. China heeft immers niet zo’n super goed imago en dan kun je wel schaapjes langs de weg plaatsen, maar als bezoekers dan allemaal mannetjes in legeruniformen zien, dan bevestigt dat alleen maar de vooroordelen. Enfin, de overheid wil natuurlijk dat alles goed gaat en verder heb ik vooral medelijden met de soldaten die in uniform de hele dag stokstijf moeten staan terwijl het buiten rond de 33C is.

Het komt nu echt dichtbij. Ik zag dat ze vandaag de lichten aan het testen waren bij het Cocoon stadium (waar de openings-ceremonie plaatsvindt). De supergrote Universiade fakkel is nog steeds niet uit de stijgers, maar wellicht doen ze dat expres om het een beetje een verrassing te laten. De openingsceremonie zal geen vuurwerkspektakel als in Beijing worden. Shenzhen wil zich profileren als schone high-tech stad, dus ik verwacht een licht spektakel met de nodige lasers etc.

Universiade fakkel in stijgers
Deze foto heb ik uit de bus genomen een paar weken geleden. Helemaal aan de linkerkant kan je de universiade fakkel in de stijgers