The weather

Shenzhen Weer
Alltop, all the top stories

Start In China blog

Terug uit Xi’an

woensdag, 28 oktober 2009

Xiaoxiong en ik zijn vrijdagmiddag tot maandag avond in Xi’an geweest, met collega’s van Xiaoxiong. We hebben natuurlijk het Terracottaleger gezien, maar we hebben ook de belangrijke berg HuaShan gezien en gefietst op de oude stadsmuur van Xi’an. Erg leuk lang weekend, maar ik heb nog geen tijd gehad om de foto’s uit te zoeken. Ik heb wel alvast de meest spectaculaire foto gescant: deze foto is genomen vlakbij de zuid-top van Huashan: super cool! Je kan dan - tegen betaling - eerst een soort metalen ladder afklouteren in een rotsspleet en dan een over houten planken langs een vertikale rotswand lopen! Gelukkig krijg je wel een harnas, anders was het mij toch wel te link geweest. Tot een aantal jaar geleden was dit de enige weg naar de top (en zonder veiligheids-spullen), maar nu ligt er een prima voetpat via een veilige route. Er waren niet veel Chinezen die deze route ook wilden nemen, maar ik vond het super! Gewoon goed concentreren, netjes elke keer jezelf weer vastzetten aan de metalen lijn en dan weer doorlopen. Het was lekker weer, dus ik heb ook nog een paar keer rondgekeken. Ik zou het zeker aanbevelen!

Thijs Huashan mountain, Shanxi province China

Liften in China: vergeet het maar!

woensdag, 28 oktober 2009

Ben je van plan te gaan liften in China, zoals in het tv-programma Peking Express, vergeet het maar! De kans dat een goedwillende Chinees je meeneemt in zijn auto is de afgelopen dagen aanzienlijk kleiner geworden. De politie in verschillende steden probeert namelijk het gebruik van illegale taxi’s terug te dringen. Daar is natuurlijk niets mis mee, maar wel met de manier waarop dat gedaan wordt.

De politie maakt gebruik van lokaas oftewel ‘haak-mensen’ (toepasselijke vertaling uit Chinees). Deze haken werken samen en proberen een lift te krijgen. Als ze instappen bieden ze dan een riante vergoeding voor het meerijden en in de tussentijd nemen ze het gesprek op. Daarna gaan ze ervandoor met de sleutel van de auto en soms wordt er geweld gebruikt om een verklaring af te dwingen van de bestuurder dat ze inderdaad een illegale taxi runnen. De haak-mensen krijgen vervolgens een beloning van de politie. Natuurlijk volkomen illegaal, maar zoals zo vaak in China: in theorie is de wet OK, maar in praktijk is alles gewoon corrupt en gaat het niet volgens de wet. Tot zover echter geen nieuws, volgens de krant gaat dit al jaren zo.

Twee weken geleden is echter een man opgepakt die net in Shanghai was aangekomen en in het busje van zijn baas wat spullen ging ophalen. Hij gaf een voetganger een lift, maar dat bleek een haak te zijn. Omdat de man volhield onschulding te zijn, sneed hij de pink van zijn linkerhand eraf. Hiermee trok hij de aandacht van de media. In een eerste reactie hield het lokale politie station vol dat het onderzoek volledig volgens de regels was verlopen. De identiteit van de ‘haak’ kon echter om ‘privacy’ redenen niet worden vrijgegeven. Jaja… niemand die daar natuurlijk iets van geloofde, dus verontwaardiging op internet en er kwam een nieuw onderzoek van een hogere baas. Daaruit blijkt dat inderdaad sprake was van uitlokking.

Een paar weken daarvoor bleek een andere onschuldige ook veroordeeld te zijn tot een flinke boete omdat hij een zieke een lift had gegeven. Je kunt je voorstellen dat niemand nog een vreemde een lift wil geven nu. Elke keer wanneer je een goede daad verricht, loop je de kans aangeklaagd te worden. Geen nieuws over maatregelen tegen de haken en foute politie agenten. Volgens de krant werden zelfs kinderen ingezet als lokaas. Lekkere harmonieuze samenleving!

innocent driver
Sun Zhongjie, nadat hij te horen kreeg niet schuldig te zijn

lees er meer over op het EastSouthWestNorth blog: The Shanghai Illegal Cab Entrapment Case.

En ze zijn weer onderweg naar huis

zaterdag, 10 oktober 2009

Mijn ouders en broertje zijn weer vertrokken. Vanochtend om 05:00 ging het alarm, even gegeten en gedoucht en toen de taxi genomen naar de grensovergang Huanggang. We waren er al na een paar minuten en daar aangekomen bleken ze voor 150RMB per persoon een luxe taxi te kunnen nemen naar het vliegveld. Dat hebben we dus gelijk maar gedaan, want het scheelt gesleep met koffers en je hoeft niet moeilijk te doen bij de grens. Exit-formulieren konden ze gelijk in de taxi invullen en rond 06:30 vertrok de taxi. Wij zijn ook gelijk weer naar huis gegaan en 06:40 waren we alweer thuis, alles bij elkaar dus maar een half uurtje weggeweest! Als het goed is zijn ze nu (07:30) net aangekomen op het vliegveld. Veel te vroeg natuurlijk, maar mn moeder was bang dat het te krap zou zijn :) Enfin, kunnen ze nog even shoppen en dan vliegen ze om 10:20 naar Parijs met vlucht AF183, waar ze dan om 17:15 lokale tijd, ofwel 23:15 Chinese tijd (bijna 13 uur vliegen). Dan nog met de TGV naar Brussel en dan met de auto naar Nederland. Ze hebben nog een leuk stukje te gaan!

In de taxi terug
In de taxi naar HK : papieren invullen voor de douane

Strand, villas en hotpot: het zit er alweer op!

vrijdag, 9 oktober 2009

Woensdag zijn we met de tante van Xiaoxiong naar een strand in het oosten van Shenzhen geweest, iets ten oosten van Dameisha strand. Het was perfect weer en het water was ook aardig warm. Freek, ik en Xiaoxiong hebben daarom nog even lekker gezwommen. Bij het strand was het behoorlijk druk met stelletjes die hun huwelijksfotos lieten nemen. Er zijn blijkbaar veel meer stelletjes dan leuke locaties en om de kosten laag te houden voor de foto-reportages, delen veel stelletjes dus een paar meter strand. Ze hadden bij dit strand ook nog een soort Grieks kerkje nagebouwd en een Franse voorgevel neergezet en wat bloemen in een parkje, dus genoeg mogelijkheden om fotos te nemen. Het is op het eerste gezicht heel raar voor ons Nederlanders, maar op de foto’s zie je straks natuurlijk niet dat het zo druk was en het ziet er exotisch uit. Misschien dat ik er ook niet aan ontsnap :) Na het zwemmen hebben we erg luxe gegeten (ondermeer krab).

Wedding Photos beach Shenzhen
Massa is kassa, huwelijks fotos Chinese stijl

group photo beach
Groepsfoto bij het strand

Vervolgens zijn we naar het westen gereden, naar een overheids-resort. Wanneer erg belangrijke partij-bonzen op bezoek komen, dan laat je die natuurlijk niet in een hotel verblijven. Daar is dus in Nanshan district een villa park voor gebouwd genaamd “Kylin Villas”. Het bestaat uit een conferentie-centrum dat voor iedereen te huur is, wat kantoren, een hotel, maar ook een aantal ongelooflijk luxe villas. Vanwege de connecties van de tante, kregen we de mogelijkheid om in de No 1. villa rond te kijken. Deze villa was gebouwd voor Deng Xiaopeng in Franse stijl, maar helaas heeft hij er nooit in kunnen verblijven. De villa werd momenteel verbouwd en veel was dus afgedekt met doek, maar desondanks straalde de luxe er aan alle kanten vanaf! Denk maar gerust aan de stijl van de Franse paleizen! Ik heb er geen foto’s van gemaakt, want dat brengt ze misschien in de problemen. Na de tour hebben we gezwommen in een zwembad in het complex: erg lekker water, super schoon en weinig chloor. Toch nog wel een paar stapjes beter dan het zwembad om de hoek! ’s Avonds dan weer luxe gegeten en daarom de volgende dag wat rustiger aangedaan.

Donderdag zijn we naar DongMen geweest en Freek heeft natuurlijk weer wat kleding ingeslagen. Onderhandelen ging Freek ook beter af dan mijn vader, voor het zelfde shirt betaalde Freek toch een paar euro minder :) Verder was het leuk om de drukte in DongMen mee te maken en alle kleine winkeltjes met nepkleding af te struinen. We hebben gegeten bij Saizeria, prima goedkoop “Italiaans” restaurant. Wel jammer dat die toko de belasting ontduikt, want we kregen weer geen kraslot mee. Restaurants krijgen deze krasloten van de overheid wanneer ze de belasting correct aangeven.

Dongmen Terlouw 2009
Terlouw in Dongmen, bij bloemen-display ter ere van 60 jaar China

Vandaag was alweer de laatste dag. De ouders van Xiaoxiong kwamen vanochtend nog even op bezoek om gedag te zeggen. Ze hadden ook nog cadeautjes voor mijn ouders en Freek meegenomen. Daarna zijn we naar SEG gegaan om even wat inkt te kopen voor de printer (de boarding pass moest namelijk nog even afgedrukt worden). Ook gelijk een muis en wat lege DVDs gekocht en naar kleding gekeken. ’s Middags bij een Japanse noodle-keten gegeten en toen huiswaarts gegaan. Wij hebben toen nog snel even wat uitnodigingskaarten voor ons huwelijk gekocht zodat mijn ouders die vanuit Nederland kunnen versturen. Freek en pa hebben in de tussentijd nog even gezwommen en de koffers ingepakt. Vanavond hebben we voor de laatste keer in Coco park gegeten. Freek had namelijk nog nooit hotpot op, dus dat konden we hem niet onthouden. Jammer dat het alweer voorbij is, de twee weken zijn voorbij gevlogen. We zien ze over een aantal maanden weer, dus dat is een leuk vooruitzicht.

Hotpot eten
Laatste avond in China: hotpot

coco park
Afscheid Coco Park

Bezoekje aan themapark Splendid China

maandag, 5 oktober 2009

Vandaag hebben we een bezoek gebracht aan Splendid China, een park over China en de minderheden die er leven. Vanochtend om ongeveer 10 uur met de metro erheen gegaan. Het was behoorlijk druk, maar ondanks dat het vakantie is, was het park niet overvol. Het park bestaat uit twee delen: aan de ‘rechterkant’ veel huizen en dorpen van minderheden, waar dan ook voorstellingen worden gegeven. Aan de linkerkant miniaturen van bekende plekken in China, dit deel vond ik niet zo interessant. We hebben drie grote voorstellingen gezien: een veldslag rond het Ming/Qing tijdperk met veel paarden, een erg mooie dansshow en tenslotte ’s avonds laat nog een show die wat minder was qua choreografie, maar toch wel leuk was om te zien; een beetje een mix van alles. We hadden bovendien weer erg lekker herfst weer: rond de 30C en zonnig.

Family Drum Tower
Xiong en Terlouw bij een Drum Tower van de Dong minderheid
Freek flying
Freek aan de kabelbaan
Thijs op stelten
Ik kan het nog steeds :)

Freek en XXs vader
Freek ook, maar XX’s vader is de beste - met zijn leeftijd 67 geen geringe prestatie! Hij liep ons er zo uit!
Xiaoxiong huwelijksbootje
Xiaoxiong in traditionele draagstoel voor het huwelijk

Autoshow en lunch met de familie

zondag, 4 oktober 2009

Nog een paar foto’s van de afgelopen dagen:

Jiangxi dinner
Lekker eten in een Jiangxi (provincie waar Xiaoxiong is opgegroeid) restaurant vlakbij ons huis

Wii
Freek en ik aan het tennissen op de Wii ’s avonds

De volgende dag zijn we naar een autoshow geweest in het exhibition center. Freek en pa zagen een aantal Chinese merken, maar waren vooral geinteresseerd in BYD (het merk waar Warren Buffet in heeft geinvesteerd). De prijs van de Chinese modellen was constant lager dan wat zij hadden verwacht. Een grote MPV is al te koop voor minder dan 10.000 euro. Mooie BYD sedan 2.4 automatisch ging voor 11 duizend euro.

Familie in goedkope Chinese auto
Deze auto (Chinees merk) kostte rond de 4500 euro

Zaterdagmiddag waren we uitgenodigd door de oom en tante voor lunch. Ze hadden zelfs krokodil besteld! Na het eten zijn we naar een park met het standbeeld van Deng Xiaopeng gegaan. Was even zweten, maar ma heeft het gehaald!

Lunch met familie
Lunch met de familie

toast
Veel toasten!

Deng Xiaopeng
Foto bij standbeeld van Deng Xiaopeng

Foto van ons in het park

DaFen (schilderijen) en 1 okt parade in Beijing

donderdag, 1 oktober 2009

Een daagje naar een museum geweest:

breakfast
Chinees ontbijt: gefrituurde deegstengels, baozi en sojabonenmelk
Poseren bij de bull
Op weg naar het museum kwamen we langs dit bekende standbeeld van een os in Shenzhen
Shenzhen Museum - old location
Shenzhen Museum, oude locatie

Na het museum zijn we nog naar de Foreign Trade Market geweest en Freek heeft daar weer wat kleding en schoenen ingeslagen - zijn hele set (schoenen, sokken, korte broek, shirt) kostte minder dan 15 euro in totaal. Hij komt met een volle koffer terug!

Volgende dag naar DaFen, een schilderswijk in het noord-oosten van Shenzhen:

DaFen with my parents
Bezoekje aan schilderwijk DaFen, wij hebben ook nog een klein schilderijtje gekocht. Freek heeft bovendien zijn nieuwe outfit aan: zwarte korte broek, paars shirt, zwarte lage sokken en open schoenen.

En vandaag lekker rustig thuisblijven. Vanochtend hebben we de parade in Beijing op tv gekeken. Vanmiddag heeft Xiaoxiong (met een klein beetje hulp van mij) lekker gekookt, de eerste keer dat we thuis aten :)