The weather

Shenzhen Weer
Alltop, all the top stories

Start In China blog

Website bijwerken

zondag, 24 februari 2008

Ik ga m’n website de komende tijd updaten. Allereerst wil ik alles (behalve het blog) naar Engels omzetten. Verder wil ik meer informatie over Shenzhen plaatsen zoals winkelcentra, tips voor toerisme enz. Ik merk dat ik namelijk vaak vragen krijg over wat er te doen is, over werken in Shenzhen en over visa. Bovendien raak ik nu na twee jaar behoorlijk thuis in Shenzhen. Het nieuwe huis bevalt ook erg goed. Veel centraler gelegen en veel te doen in Futian!

Pa en Ma weer vertrokken

maandag, 18 februari 2008

Hallo allemaal, vandaag zijn we erg vroeg opgestaan want pa en ma moesten helaas alweer vertrekken. Ze zijn bijna drie weken op bezoek geweest en al die tijd hebben we in Shenzhen doorgebracht. Ondanks dat er in Shenzhen niet zo veel te doen is, hebben we het allemaal erg goed naar ons zin gehad. Ze hadden Finnair vlucht AY068 van Hong Kong naar Helsinki geboekt en wij waren van plan om dan de eerste ferry van Shekou naar HK airport te nemen om 07:45. Opgestaan dus om 05:00 en om 6 uur liepen we het huis uit naar de bushalte. Omdat het wellicht een tijdje zou duren voordat de eerste bus bij onze halte aankwam, besloten we maar een taxi te nemen naar de ferry pier. Rond deze tijd wisselen de taxi chauffeurs elkaar echter af, dus we reden eerst naar een verzamelplek met veel taxi’s. De wissel ging erg snel en de nieuwe chauffeur reed lekker door.

Om ongeveer 7 uur kwamen we aan bij de ferry en toen wilden we even twee kaartjes kopen. Ticket erbij gepakt en toen bleek plotseling dat Finnair passagiers normaal gesproken wel gebruik kunnen maken van de ferry, maar alleen niet voor vlucht AY068! Dat was dus even schrikken! Na wat opties te hebben afgewogen, leek de beste optie om gebruik te maken van de nieuwe brug tussen Shenzhen en Hong Kong die redelijk in de buurt van Shekou ligt.

Snel een taxi naar de brug gepakt en daar konden we gelukkig kaartjes kopen voor een auto naar HK airport van 07:30. De prijs was 130 yuan per persoon. Het gaat om een auto die in Hong Kong geregistreerd staat en daarom hoefden mijn ouders niet eens door het douane gebouw bij de voet van de brug te lopen. Ze konden gewoon in de auto instappen en hoefden alleen de papiertjes in te vullen. Mooie luxe auto voor 6 personen in totaal. Na gedag gezegd te hebben (wat dit jaar wat makkelijker was dan voorheen; ik denk omdat iedereen vrij blij was dat we toch nog het vliegtuig zouden halen), reed de auto weer terug door de douane waar de paspoorten werden getoond. Als het goed is kwam de auto om 08:30 bij HKIA aan; waardoor ze nog genoeg tijd hebben om in te checken.

We zagen net dat de vlucht 10 minuten voor de geplande tijdstip geland was in Helsinki. Nu zitten mijn ouders dus waarschijnlijk in een wachthal of kijken ze rond bij de winkeltjes. Helaas moeten ze meer dan 5 uur wachten op de aansluiting naar Amsterdam, maar dat is de prijs van de goedkoopste tickets. Rond 21:40 lokale tijd komen ze als het goed is aan in Amsterdam en dan haalt Freek ze op. Hopelijk hoor ik morgen of alles goed is verlopen. In totaal zullen ze dan zo’n 25 uur onderweg zijn geweest! Ik zal deze week ook wat foto’s en aanvullende informatie over Shenzhen proberen online te zetten want we zijn in Dong Men wezen winkelen, in Dafen naar schilderen wezen kijken en heeeel veel keer lekker uit eten geweest!