The weather

Shenzhen Weer
Alltop, all the top stories

Start In China blog

Op vakantie!

zondag, 30 april 2006

Vanaf maandag is het nationale mei-vakantie in China. Om de hele week vrij te krijgen laten werkgevers hun werknemers het weekend ervoor wel werken, dus we gaan pas vanavond op pad. Gisteren hebben we uiteindelijk besloten dat we naar Yunnan gaan en het belooft wat! We vliegen vanavond van Shenzhen naar Kunming, daar pakken we morgenochtend vroeg de bus naar Dali (5 uur). Vervolgens gaan we de volgende ochtend naar Zhongdian (Shangri-la) met de bus (9 uur). Op donderdag gaan we dan waarschijnlijk naar Lijiang (5 uur bus) en dan zaterdag van Lijiang terug naar Kunming om vervolgens op zondag weer terug te vliegen naar Shenzhen.

Aangezien heel China op vakantie gaat, zijn de tickets volle prijs en zal het wel vrij druk zijn overal. Toch heb ik er erg veel zin in. Yunnan is een provincie in de zuid-west hoek van China, ten noorden van Vietnam en Laos en grenzend aan Tibet en Sichuan. Er zijn een aantal flink hoge bergen en bijvoorbeeld het dorp Zhongdian ligt al op zo’n drie kilometer hoogte.

Goedkope merkkleding China

vrijdag, 28 april 2006

Voor Koninginnedag hadden Xiaoxiong en ik iets nodig met wat oranje. We zijn daarom naar een soort overdekte markt gegaan met allemaal kleine winkeltjes waar je heel goedkoop kleding kunt kopen die ook naar het buitenland wordt geexporteerd. Er zal wel veel namaak tussen zitten, maar deels is het ook gewoon grijze markt waarbij kleding door werknemers vanuit de fabriek wordt verkocht. De prijzen zijn het beste van allemaal. Ik heb twee Tommy Hilfiger shirts gekocht voor in totaal 150 yuan. Geen idee of het namaak is of orgineel, maar het ziet er qua kwaliteit en afwerking goed uit. Zelfs de prijskaartjes labels zitten er al aan. In plaats van 69$ (55 euro) dus ongeveer 7.50 euro betaald. Niet verkeerd Laughing

IMG_2625 (Small).JPG
Tommy in China

Koninginnedag in Guangzhou

donderdag, 27 april 2006

We zijn net terug van Koninginnedag in Guangzhou. We zijn daar met een Nederlands gezin heengereden. De vader is al sinds tien jaar ondernemer in China en heeft een heel mooi huis waar we ook al op bezoek zijn geweest. Vandaag dus naar Guangzhou met de hele familie en gelukkig waren onze reisgenoten een stuk losser dan de meeste aanwezige gasten. Het zullen best aardige mensen zijn, maar ik zou niet zo snel een gesprek met ze kunnen aanknopen. Na een toespraak van een hoge Chinese functionaris in Guangdong (vice gouverneur van de provincie) en een toespraak van de Consul Generaal hebben we van het buffet genoten. Stroopwafels, mini-tompoesjes, appelbeignetten, salades, haring, pudding en een hoop Chinese gerechten gingen er prima bij ons in. Na twee uur zijn we weer vertrokken, want het was alweer half negen en de terugreis van Guangzhou naar Shenzhen duurt toch al snel anderhalf uur. Op de terugreis nog met zijn dochter gepraat hoe het haar bevalt in Shenzhen en over Chinees studeren enz. Uiteindelijk een prima avond gehad, met dank aan onze anonieme chauffeur Wink

Da wu tong shan!

maandag, 24 april 2006

We hebben een actief weekend achter de rug. Op zaterdag moesten we eerst naar de verjaardag van een oom van Xiaoxiong. Daar hebben we ook even gevliegerd en na het eten moest Xiaoxiong een uurtje werken dus ik weer vliegeren.

Zondag zijn we vroeg opgestaan omdat we een lange wandeling zouden gaan maken. Via bus 204 en 211 reisden we in ongeveer twee uur voor 9 yuan totaal (1 euro ongeveer) naar de voet van de berg in het oosten van Shenzhen. Da (?, betekent ‘groot’) Wu Tong Shan (?, betekent ‘berg’) is een leuke berg om te beklimmen. De wandeltocht begint iets boven zeeniveau, maar dat maakt de reis niet veel makkelijker want Wu Tong Shan heeft een top van 944 meter. Via de autoweg zijn we naar de hoogste parkeerplaats gewandeld. Daar bleek dat we gedurende het eerste gedeelte van de route naar de top gebruik konden maken van treden. Het ziet er niet zo lastig uit, maar het is behoorlijk stijl!

Wu Tong Shan

Daarna werd het nog stijler en hielden de treden ook op. Gelukkig was er een stevig hek gebouwd waaraan je je af en toe omhoog kon trekken. We waren niet bepaald alleen op de berg, maar het was gelukkig ook niet te druk. Op de top besloten we een eenvoudigere weg naar beneden te nemen en via een goed voetpad bereikten we de parkeerplaats weer en een heel eind verder de startplek weer. In totaal hadden we er toen zo’n zes en een half uur over gedaan, wat zeker niet langzaam is. Collega’s van Xiaoxiong bij Tencent hadden over dezelfde route een uur langer gedaan op zaterdag Smile. In de toekomst willen we nog een lastigere route proberen die dwars door het bos gaat zodat we niet over de asfaltweg hoeven te lopen. Een goede conditie (of auto) is wel aan te bevelen want een hoogteverschil van zo’n 900 meter en meer dan zes uur wandelen is niet voor iedereen even geschikt.

De top van Da Wu Tong Shan

Paspoort = vliegreis + treinreis + uren wachten + hopen

woensdag, 19 april 2006

Het was een heel bureaucratisch gedoe, maar uiteindelijk is het gelukt met het paspoort (tenminste, dat hopen we) en gisterenavond is Xiaoxiong weer terug in Shenzhen. In de fotogallerij staan wat foto’s van haar bezoek aan enkele vrienden, vliegeren, de snelle magnetische Maglev-trein en het vliegtuig-eten. Op de heenweg was er een vertraging van zo’n 30 minuten en op de terugweg 40 minuten, niets onoverkomelijks dus. Op maandag moest Xiaoxiong dus naar het politiebureau in Kun Shan om een paspoort aan te vragen. Kun Shan ligt op zo’n anderhalf uur reizen van haar logeeradres in Shanghai en ze moest er dus vroeg uit.

Bij aankomst bleek de bureaucratische nachtmerrie erger te zijn dan was verwacht. We hadden thuis de formulieren (gedownload van Internet) al ingevuld, maar dat bleek niet te voldoen omdat er geen barcode op stond. Vervolgens waren de foto’s niet de juiste afmetingen, terwijl ze daar expliciet om gevraagd had bij de fotozaak. Haar ID-kaart was ook te oud en daar moest dus zogenaamd ook een nieuwe versie van verschijnen. Vervolgens een stapel formulieren doorwerken, maar dat was nog niet het enige. Regelmatig waren er mensen die voordringen of bekenden zagen voorin de rij en daar gewoon bij gingen staan. Zulke mensen heb je overal ter wereld, maar in China is het er zeker niet beter op. Om 17 uur was Xiaoxiong eindelijk klaar, maar toen bleek dat het politiebureau geen cash geld accepteerde en dat ze met een invoice naar de lokale Bank of China moest gaan om daar te betalen. Volgende dag dus weer terug naar Kun Shan. Ook wilden ze het paspoort niet opsturen per post, terwijl dat in andere gebieden wel gewoon kan.

Kortom; het politiebureau van Kun Shan zit nog stevig vast in de oude communistische stijl van werken. Er waren bijvoorbeeld twee rijen voor Chinezen en dan een rij voor Taiwanezen en buitenlanders. Die laatste rij was volledig leeg, maar de dames achter het loket besloten dan niet wat Chinezen uit de extreem lange rijen te helpen, nee ze zaten gewoon te wachten. Dit zou allemaal nog niet zo erg zijn, ware het niet dat deze overheidsmedewerkers goed betaald worden voor hun ‘klantvriendelijkheid’. Ze hebben geen enkele reden om maar iets te doen, want ze worden toch goed betaald en nooit ontslagen (of je moet extreme fraude plegen). Wie dus in Nederland ooit nog klaagt over bureaucratie, moet maar eens terugdenken aan de ervaringen van Xiaoxiong. 7 uur wachten op een paspoort dat je dan niet kan laten opsturen en kan betalen in een stad op meer dan twee uur vliegen afstand. Yell

Xiaoxiong onderweg naar Shanghai

zaterdag, 15 april 2006

Xiaoxiong is net vertrokken naar Shanghai om een paspoort te regelen. We zijn vanochtend om kwart over zeven uit huis gegaan en toen met de bus (327 of 355) naar Shenzhen Bao’an International Airport gereden (6 yuan per persoon). Shenzhen airport is een modern vliegveld en een stuk drukker dan ik had verwacht. Gelukkig heeft China Southern genoeg incheck-balies dus kon Xiaoxiong snel naar de veiligheidscheck. Het ticket had ze via een agency geregeld, omdat dat een stuk goedkoper was dan de prijzen die we online konden boeken: in totaal met toeslagen een retourtje voor 1620 yuan (170 euro ongeveer). Het vliegtuig zou vertrekken om negen uur, maar ik zag net dat het wat uitgelopen was en het vliegtuig pas om 9:32 was vertrokken. Met een vliegtijd van bijna twee uur komt haar vlucht CZ3553 dus om ongeveer 11:30 aan. Ze blijft bij vrienden slapen die ze van universiteit en van haar werk bij MSI kent. Vervolgens moet ze op maandag naar het politiekantoor om een paspoort aan te vragen. Het is een stuk lastiger om in China een paspoort te krijgen, want ze moet een heel document invullen met onder andere de vraag of ze lid is van een politieke partij en of ze tot een bepaalde minderheidsgroep behoort enz. Ik geloof dat er ook nog een interview met twee politieagenten op volgt, dus ik hoop maar dat het allemaal lukt. Dan kunnen we tenminste samen ergens in 2007 naar Nederland komen voor een vakantie. Dinsdagavond komt ze met vlucht CZ3588 weer terug rond een uur of negen ’s avonds.

Op de terugweg gebeurde er nog iets vreemds in de bus. We gingen blijkbaar de stadsgrens van Shenzhen weer binnen want we moesten door een soort douane-poort. Opeens ging de helft van de medepassagiers snel de achteruitgang uit. Voorin stapte namelijk een politie-agent die de identiteits-papieren van alle passagiers kwam controleren. Natuurlijk had ik ook geen paspoort bij me, maar ik had echt geen zin om de bus uit te gaan dus ik heb gewoon in mn steenkolen-Chinees gezegd ‘wo bu you’ (’mei you’ had beter geweest) en m’n Westerse kop was blijkbaar genoeg om mij gewoon te laten zitten :) Volgende keer maar voor de zekerheid wel meenemen!

China Southern Airlines - Boeing 777-21B - Shenzhen

Ik zag twee beren…

zondag, 9 april 2006

…broodjes smeren. Stiekem heb ik geen beren broodjes zien smeren, maar ik heb wel beren zien fietsen vandaag. Een aap trouwens ook. En een olifant zien hoepelen, een tijger zien schommelen en een aap gitaar zien spelen; kortom we zijn naar de dierentuin geweest in Shenzhen. Hoewel dierentuinen in Azie vaak niet meer zijn dan een hoop te kleine kooitjes met zielige beestjes, viel het hier nog aardig mee. Deze dierentuin staat bekend onder de naam ‘Wild Animal Zoo - Safari Park Shenzhen’ en kost dan ook een heftige 100 yuan per persoon om naar binnen te mogen. We waren eerst van plan een berg te gaan beklimmen, maar aangezien het vanochtend regende hadden we daarvan afgezien. In plaats daarvan hebben we ons vijf uur prima vermaakt in de dierentuin.

Binnen de dierentuin zijn er verschillende demonstraties te zien die nog het best met een circus te vergelijken zijn. Wij hebben alleen de vogelshow en de afsluitende show gezien. De foto’s van vandaag staan natuurlijk weer in de fotogallerij. Bij de vogelshow werden de vogels ingezet om geld uit de handen van het publiek te halen. De afsluitende show was een mengelmoes van vanalles; fietsende beren, door brandende hoepels springende honden, kunstjes op paarden, verschillende dansen en nog veel meer. In de dierentuin kon je ook op de foto met een krokodil, slang, beer, tijger, reuzenschildpad enz enz, als je er natuurlijk maar voor betaalt. Bordjes ‘voer de dieren niet’ hangen ook in Chinese dierentuinen, maar alle dieren werden volop gevoed. Ondanks dat een aantal dieren (met name de grote roofdieren en primaten) een wat droevige indruk maakten in hun kleine kooitjes, was er gelukkig ook nog veel leuks te zien. Zeker aan te bevelen als je toch in Shenzhen bent.

Het wordt zomer!

dinsdag, 4 april 2006

Vandaag is het 29C en ik weet zeker dat het in de zon boven de 30C is geweest. Ik geloof niet dat ik eerder rond mijn verjaardag (over 2 dagen - hint! ;) ) zulk warm weer heb gehad. Ik heb vandaag flink wat aan mijn website gewerkt en ondertussen staat de zon op het raam te branden. Gelukkig hangen er gordijnen voor het raam, want anders was het hier niet uit te houden zonder airco. De afgelopen dagen ben ik weer meer bezig met m’n Chinese studie aangezien de Guanxi.nu-website (die ik ontwikkeld heb) grotendeels is afgerond. Ik heb echt zin om weer karakters te leren en het gaan best aardig. Ik heb ook eens bij de KvK geinformeerd of het mogelijk is om uit het buitenland een bedrijfje te starten. Ik ben nog steeds van plan om een normale baan bij een IT-bedrijf in Shenzhen te vinden, maar wellicht is het ook wel leuk om een IT/Vertaal/Consultancy-bedrijfje gespecialiseerd in China op te richten. Het kan ieder geval nooit kwaad om daar eens naar te informeren.

-update. Het blijkt niet mogelijk te zijn om vanuit het buitenland een eenmanszaak te starten. Daarvoor moet je altijd persoonlijk bij de KvK langskomen om je in te schrijven. Een gevolmachtigde persoon volstaat helaas niet; bureaucratie Yell