The weather

Shenzhen Weer
Alltop, all the top stories

Start In China blog

Nerd-hemel

donderdag, 29 december 2005

Dit is nerd-hemel! Vandaag ben ik naar SEG in het centrum van Shenzhen geweest. SEG is gehuisvest in een erg groot gebouw met 8 verdiepingen met op elke verdieping kleine winkeltjes die hardware verkopen. Op de eerste twee verdiepingen worden kleine dingen verkocht zoals allerlei microchips, schroeven, casefans, draadjes enz. Vanaf de 3e verdieping is het allemaal computers, hardware en software. Die software kun je overigens beter buiten SEG kopen, daar wordt constant illegale software aangeboden op DVD. Het gebeurt wel wat verdekter dan in Shanghai; hier geen kraampjes met illegale software, maar mensen met tassen of jassen vol software.
De hardware in SEG wordt verkocht door mini-winkeltjes die allemaal maar een paar vierkante meter groot zijn. Vaak is het een toonbank, een paar planken om wat hardware op te slaan en een kassa. Dan past er nog net een stoel in het midden.

Helaas is m’n budget niet onbeperkt, dus heb ik alleen gekocht wat ik niet kon meebrengen vanuit Nederland: de computerkast, voeding, Microsoft keyboard, speakers (die hebben we de volgende dag gekocht), CompactFlash-cardreader, draadloze D-Link router, stekkerdoos en tenslotte … nieuwe videokaart (AGP8x LeadTek 6600 GT TDH met 128MB). Ik heb het gevoel dat ik ooit nog wel eens terugkeer naar SEG ;)

Hardware van SEG

Aankomst in China

woensdag, 28 december 2005

het weer in Guangzhou deed in ieder geval Nederlands aan….het regende natuurlijk! Wel erg warm gelijk, zeker een graad of 18C. Daar stond xiaoxiong me gelijk op te wachten en hebben we de airport express bus genomen naar een overstap station in Guangzhou. Daar de bus genomen naar Shenzhen en in totaal zo’n 3 uur later waren we in Shenzhen. Nog een klein stukje lopen (dat ging trouwens prima met m’n nieuwe koffer) en ik was in die kamer die ik al van de webcam kende. Altijd een rare gewaarwording om dingen te herkennen die je nog nooit echt hebt gezien. Eerst een beetje geslapen en daarna naar een restaurant. Cadeautjes van mn ouders gegeven en de strip van Roel laten lezen. Vond ze ook super leuk!

En zo begint het…

dinsdag, 27 december 2005

’s ochtends vroeg vertrokken vanuit Sliedrecht. Dat was het dan, ik ben onderweg naar China, Shenzhen om precies te zijn. Dat is een grote stad in Zuid-China, net ten noorden van Hong Kong met zo’n 12 miljoen inwoners. Maar wat belangrijker is; mijn vriendin (Xiaoxiong) woont er. Daarom rijden we ’s ochtends door de versgevallen sneeuw naar Schiphol. Richting Schiphol klaart het weer op. Na het inchecken (ja, het bleek echt Business class te zijn!!!) Nog even in het restaurant gezeten met pa, ma en Freek en toen moesten we afscheid nemen. Door de douane ging makkelijk, hoefde alleen mn laptop maar uit de rugzak te halen.
Daarna tijdje gewacht bij de gate en toen in een klein vliegtuig naar Helsinki.

Finnair vliegtuig Amsterdam-Helsinki

Het was weer begonnen met sneeuwen ondertussen, dus liep de vlucht enige vertraging op voor het ontdooien van de vleugels enz. Business class stelde niet veel voor (zie foto). Wel wat meer ruimte dan anderen, maar om daar nou zo veel meer voor te betalen…mij niet gezien!

Business Class Amsterdam-Helsinki

In Helsinki schemerde het al een beetje en sneeuwde het ook. Mooi gezicht uit het vliegtuig, allemaal dorpjes, bevroren en besneeuwde meren en bossen. Echt een instant-Kerst-gevoel.

Finland in de sneeuw

In Helsinki een uurtje moeten wachten op de overstap en toen met een stuk groter vliegtuig (een MD-11) naar Guangzhou. Dit is de hoofdstad van Guangdong (Kanton).
Business class in dit vliegtuig was wel RELAXT! Lekker grote stoel, super veel beenruimte, goed eten, groot persoonlijk LCD scherm enz enz.

Ontbijt Business Class onderweg naar Guangzhou

Via Rusland, Kazachstan, ten oosten van Tibet vlogen we naar Guangzhou….